Infekterade tassar? Så kommer du till rätta med problemet

Infekterade tassar är en vanligt förekommande åkomma hos hundar. Detta obekväma tillstånd kan orsaka stort obehag för våra fyrbenta vänner och utgöra en utmaning för hundägare i vardagen.

Varför är min hunds tassar infekterade?

Infektioner i tassarna kan uppstå när din hund promenerar på slitsamma underlag, såsom saltade trottoarer på kalla vintern eller het asfalt under sommaren, vilket leder till att bakterier och svampar frodas i de varma och fuktiga mellanrummen av tassarna. Du kanske har märkt att din hund börjar slicka och bita på sina tassar mer än vanligt, eller att tassarna är röda och irriterade. Ofta är det en skadad hudbarriär som är boven, vilket tillåter patogener att tränga in och skapa infektioner. Vanligtvis, när man upptäcker att hunden har en tassinfektion, så rekommenderas ett långt bad med schampo som sedan måste sitta i flera minuter – en process som kan vara allt annat än enkel. Din hund kan vara rastlös och ogillar att sitta still i duschen, och att hålla en timer för schampot kan vara lättare sagt än gjort. Denna rutin kan bli särskilt utmanande när det behöver upprepas flera gånger i veckan och kräver tålamod och uthållighet från både dig och din hund.

PAW+ - den enkla vägen framåt

Emollivet PAW+, är en innovativ produkt som erbjuder en enklare lösning för att ta hand om din hunds infekterade tassar i vardagen. Denna dubbelverkande antiseptiska och mjukgörande spray är speciellt utformad för att vårda tassar på ett skonsamt sätt.

Så vad är fördelarna med PAW+?
Snabb och enkel: PAW+ är en spray som appliceras på några sekunder och torkar snabbt, vilket ersätter det traditionella schampo-badet.
Mjukgörande och bakteriedödande: Sprayen innehåller både bakteriedödande klorhexidin och hudvänliga lipider som återställer hudbarriären på din hunds tassar.
Praktisk: Förutom att den har en kontinuerlig och tyst sprayfunktion så behövs ingen tillgång till vatten – lika lätt att använda hemma som ute på promenaden

Uppfyller krav på både effektivitet och praktiskt användande

Emollivet PAW+ har utvecklats i nära samarbete med veterinärer och hundägare för att säkerställa att den uppfyller krav på både effektivitet och praktiskt användande i vardagen. För dig som hundägare innebär det mindre tid i duschen och mer tid för lek och promenader.

Viktigt att komma ihåg

Även om Emollivet PAW+ erbjuder en enkel lösning för tassvård, är det alltid viktigt att konsultera en veterinär för att säkerställa att produkten passar din hunds specifika behov. Korrekt diagnos och en bra vårdplan är viktig för att förhindra återkommande problem.

En gemensam kamp mot infektioner

Att hantera tassinfektioner kan vara frustrerande, men med rätt verktyg och stöd blir processen mindre stressande för både dig och din hund. Emollivet PAW+ är en del av en ny generation av hudvårdsprodukter som är utformade för att förenkla din dagliga rutin.

--------

För att läsa mer om vad vår veterinär har att säga om infekterade tassar, läs mer här. Tillsammans tar vi hand om våra hundars tassar på bästa sätt.